Οι χορηγίες της ΑΕΚ Αθηνών διαμορφώνουν τον σύγχρονο ελληνικό αθλητισμό

Οι χορηγίες της ΑΕΚ Αθηνών διαμορφώνουν τον σύγχρονο ελληνικό αθλητισμό

Οι χορηγίες της ΑΕΚ Αθηνών διαμορφώνουν τον σύγχρονο ελληνικό αθλητισμό

Λοιπόν, η ΑΕΚ Αθηνών – μιλάμε για μια ομάδα όπου το όνομά της κουβαλά βάρος σχεδόν ενός αιώνα, λίγο παραπάνω από 99 χρόνια – φαίνεται πως βρίσκεται σχεδόν πάντα στο προσκήνιο όταν μιλά κανείς για τη διαμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού αθλητισμού. Αν το σκεφτεί κανείς, οι χορηγίες που έκλεισε τα τελευταία χρόνια μάλλον άλλαξαν κάπως τον τρόπο που οι σύλλογοι προσεγγίζουν το επιχειρείν στην αθλητική αγορά. Πλέον οι ομάδες, όπως η ΑΕΚ, μπλέκονται όλο και περισσότερο με εταιρείες τεχνολογίας, λιανεμπορίου, ψηφιακές υπηρεσίες – και δεν είναι μόνο τα λεφτά το θέμα, αν και παίζουν ρόλο.

Υπάρχει αυτή η τάση: να στήνονται δράσεις που αφορούν μεγαλύτερο κομμάτι του κόσμου. Από τη βελτίωση των γηπεδικών εγκαταστάσεων ως την ενίσχυση των ψηφιακών εμπειριών για τους φιλάθλους, αυτοί οι στόχοι βρίσκονται συχνά στο προσκήνιο. Ε, και αν δει κάποιος τα στοιχεία της Super League από το 2021 και μετά, κάνει εντύπωση το πώς αυξήθηκε η αξία τέτοιων συμφωνιών – γράφουν για 29%, αλλά, μεταξύ μας, τα νούμερα παίζουν ρόλο αλλά δεν λένε όλη την ιστορία.

Οι νέες στρατηγικές χορηγίας της ΑΕΚ Αθηνών

Από όσο φαίνεται, η προσέγγιση που κάνει τώρα η ΑΕΚ με τους χορηγούς της πάει λίγο πιο πέρα από αυτά που είχαμε συνηθίσει – δεν είναι απλά το λογότυπο στη φανέλα και έξω απ’ την πόρτα. Υπάρχει πια αυτή η τάση, να φτιάχνονται πιο σύνθετες καμπάνιες, με περιεχόμενο που “μιλάει” πιο άμεσα στον κόσμο: διαγωνισμοί, ψηφιακές εμπειρίες, κάτι πιο ζωντανό.

Για να δώσουμε ένα–δυο παραδείγματα, το 2023 φαίνεται ότι η ομάδα πήγε σε μερικές βασικές συνεργασίες με τεχνολογικές και e-commerce εταιρείες, όπως καταγράφει και το Sportsfeed, κι αυτό το πράγμα, με τον τρόπο του, άπλωσε αρκετά το εμπορικό αποτύπωμα του συλλόγου. Ενισχύονται οι πρακτικές για αλληλεπίδραση με το φίλαθλο κοινό, όχι μόνο στο γήπεδο. Ε, κι αν το δούμε συνολικά – υιοθετούνται μέθοδοι διαχείρισης που πλησιάζουν αυτά που βλέπεις πιο έξω, σε ευρωπαϊκές λίγκες. Δεν θα ‘λεγα ότι είμαστε ακόμα στο ίδιο επίπεδο, αλλά η προσπάθεια μάλλον διακρίνεται.

Ο ρόλος των χορηγιών στην προσέλκυση του κοινού και το online stoixima

Η τάση ενίσχυσης της εμπειρίας φιλάθλων είναι εμφανής στην ΑΕΚ, ειδικά μέσα από συνδυασμένες πρωτοβουλίες με το digital περιβάλλον. Διαγωνισμοί για εισιτήρια, συμμετοχή σε ψηφιακές καμπάνιες και δημιουργία θεματικών events αποτελούν πλέον συνηθισμένες πρακτικές. Ειδικά σε συνεργασίες που σχετίζονται με το online stoixima, όπως αυτό που προσφέρει το Elabet, οι φίλαθλοι καλούνται να συμμετάσχουν σε διαδραστικά προγράμματα, εντός και εκτός γηπέδου, με στόχο την αλληλεπίδραση και την τόνωση της αθλητικής εμπειρίας.

 

Σύμφωνα με ανακοινώσεις του συλλόγου το 2024, περισσότεροι από 45.000 φίλαθλοι συμμετείχαν σε διαγωνισμούς για την κατάκτηση εισιτηρίων ή συλλεκτικών δώρων. Οι εταιρείες χορηγοί αξιοποιούν τα δεδομένα από αυτές τις ενέργειες για να εξελίξουν τις καμπάνιες τους, καθιστώντας τo online stoixima μέρος μιας συνολικότερης εμπειρίας. Το φαινόμενο μετασχηματίζει το ελληνικό ποδόσφαιρο, δημιουργώντας μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ ομάδων, εταιρειών και κοινού.

Ενίσχυση της εμπορικής και πολιτιστικής παρουσίας

Αν προσπαθήσουμε να δούμε την ΑΕΚ μόνο σαν “επιχείρηση”, κάτι μάλλον θα χάσουμε. Τα τελευταία χρόνια, η ανάπτυξη (τουλάχιστον όπως παρουσιάζεται) μπλέκεται όλο και πιο συχνά με κοινωνικά ή πολιτιστικά projects. Υπάρχουν οι αριθμοί – κάπου διάβασα πως 27% των κονδυλίων για χορηγίες το 2022 πήγε σε δράσεις κοινωνικής ευθύνης και εκπαιδευτικά προγράμματα. Ίσως βολεύει κάποιους να λένε πως αυτά χτίζουν το προφίλ του συλλόγου, αλλά, πέρα από τα νούμερα, φαίνεται ότι δημιουργείται και ένας άλλος κύκλος επιρροής στις τοπικές κοινωνίες – όχι μόνο στο αμιγώς αθλητικό κομμάτι.

Καμπάνιες για νέους, δωρεάν σεμινάρια, αθλητικές δραστηριότητες για όσους έχουν περισσότερη ανάγκη – όλα αυτά, με τη μία ή την άλλη μορφή, δίνουν άλλο βάθος στη σχέση του συλλόγου με το κοινό του. Άλλωστε, ποιος θα έλεγε όχι σε λίγη συνεισφορά πέρα από το γήπεδο.

 

Πρότυπο για βιώσιμη ανάπτυξη στον ελληνικό αθλητισμό

Δεν είναι λίγες οι άλλες ομάδες που κοιτούν αυτό το μοντέλο που εφαρμόζει η ΑΕΚ στις χορηγικές της κινήσεις – ίσως το ζηλεύουν και λίγο. Με την υιοθέτηση καινούριων εργαλείων διαχείρισης και γενικά του ψηφιακού μετασχηματισμού, λέγεται ότι τα έσοδα ανέβηκαν κατά 19% μεταξύ 2022-2024. Φυσικά, το ποσοστό αυτό – ναι μεν είναι εντυπωσιακό, αλλά… πάντα υπάρχουν λεπτομέρειες πίσω από τα ποσοτικά στοιχεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το επίπεδο οργάνωσης μάλλον πλησιάζει περισσότερο το ευρωπαϊκό μοντέλο, και λειτουργεί, κάπως σαν παράδειγμα για άλλους συλλόγους που προσπαθούν να εκσυγχρονιστούν.

Πλέον, οι εμπορικές συμφωνίες μοιάζουν λιγότερο με ευκαιριακές συνεργασίες και περισσότερο με κάτι που χτίζεται για το μέλλον. Αν βασιστούμε στη Super League, το 2023 πάνω από το μισό των εσόδων (54%) στις ομάδες της πρώτης κατηγορίας συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με χορηγικές συνεργασίες – κάτι δείχνει αυτό για την εξέλιξη των πραγμάτων, αλλά ίσως να μην είναι όλη η εξίσωση.

Υπεύθυνη προσέγγιση στις πρακτικές online στοιχηματισμού

Το κοινό δείχνει να συμμετέχει όλο και πιο ενεργά σε προγράμματα που έχουν να κάνουν με το online stoixima καθιστά αναγκαία την υιοθέτηση αυστηρών προτύπων υπεύθυνου παιχνιδιού. Δεν λείπουν οι ενημερωτικές καμπάνιες – η ΑΕΚ λέγεται ότι στηρίζει συνεχώς ενέργειες για να μείνει η στοιχηματική δραστηριότητα εντός ορίων, με έμφαση πάντα στην ηλικιακή νομοθεσία και τη διαφάνεια.

Τα προγράμματα που οργανώνονται, τουλάχιστον στα χαρτιά, δείχνουν σεβασμό στην προστασία των ατόμων, στοχεύουν στην ασφαλή αθλητική αλλά και στοιχηματική συμμετοχή. Δεν είναι σίγουρο πως όλα λειτουργούν τέλεια· πάντως, το θέμα μένει σταθερά στην ατζέντα.